یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

خرابی کمپرسور پیستونی

خرابی کمپرسور پیستونی 

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که در صورت خرابی کمپرسور پیستونی، برای از سرویس خارج کردن و تحویل آن به واحد تعمیرات چه کارهایی باید انجام دهید.در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید روی همین متن بزنید تا به راهنمای خرید آن هدایت تان کنیم.

اجزای کمپرسور های پیستونی

آماده کردن شرایط و تحویل دادن جهت تعمیرات

در صورت خرابی کمپرسور پیستونی، باید کمپرسور را از سرویس خارج کنید و برای انجام کار تعمیراتی به بخش تعمیرات تحویل دهید. کاربر قبل از انجام تعمیرات بایستی اقداماتی انجام دهد که عبارتند از:

مرحله 1

  • کمپرسور باید طبق توصیه‌های طراح دستگاه و دقیقاً مطابق دستورالعمل موجود باید کمپرسور از سرویس خارج شود.
  • پس از تعمیر روی قسمتهای روغنکاری یا سیستم خنک سازی لازم است قطرات مایع را کاملاً تخليه کنید و سپس کمپرسور را در اختيار تعمیرات قرار دهید.
  • قبل از خاموش کردن کمپرسور، تغییرات با آخرین اطلاعاتی که سبب تعمیرات است را ثبت کنید. مثلا اگر کمپرسور دچار لرزش است حدود لرزش و جهت و راستای آن را یادداشت کنید یا در صورتیکه فشار جریانی از سیال از حد مجاز خارج است باید حدود آخرین فشار را ثبت کنید.
  • در برخی از کمپرسورها به علت بزرگ و حجیم بودن انتقال حرارت در تمامی قسمتهای شفت آنها به طور یکنواخت انجام نمی‌شود. پس از خارج شدن از سرویس برای اینکه شفت تحت تاثیر نیروی وزن خود خمش پیدا نکند، هر چند دقیقه یکبار تا زمانی که کاملا سرد شوند بایستی آن راچرخش دهید. پس از سرد شدن می‌توان کمپرسور را کاملاً متوقف کرد.
  • مسیرهای ورودی و خروجی را باید ببندید و توسط ابزارهایی شبیه دیسک، خط لوله  را بطور کامل مسدود کنید.

مرحله2

  • در صورتیکه گاز فرایندی در کمپرسور هوا باشد پس از خارج کردن از سرویس عملیات پرج مورد نیاز نمی‌باشد، اما اگر گاز فرایندی گازی غیر از هوا باشد، کمپرسور پس از خارج شدن از سرویس بایستی توسط گاز N2 تحت عملیات پرج قرارگیرد. اگر میزان گازهای موجود در کمپرسور به حد مجاز رسید به واحد تعمیرات، مجوز باز کردن کمپرسور را بدهید.
  • هنگامی که کمپرسور در اختیار گروه تعمیرات قرار می‌گیرد هیچگونه انرژی الکتریکی نباید روی سیستم برقرار باشد.
  • سیستمهای ورودی و خروجی بخش خنک سازی کمپرسور قطع می‌شود.
  • در سیستمهای روغنکاری، پمپهای برقی از سرویس خارج می‌شوند.
  • در صورتیکه محرک توربین بخار است شیر ورودی توربین بخار را باید ببندید.
  • شیرهای تخلیه میعانات کمپرسور بایستی باز شوند.

بعد از خالی کردن فشار، سرد شدن، پرج کردن و نیز بستن شیر ورودی بخار توربین، دستگاه را می توانید به واحد تعمیرات تحویل دهید.

تحویل گرفتن پس از تعمیرات

پس از انجام تعمیرات روی کمپرسور لازم است یک سری موارد توسط کاربر انجام گیرند. این موارد عبارتند از :

مرحله 1

  • بررسی ظاهری کمپرسور تا مطمئن شویم تمام قطعات را محکم و درست در جای خود قرارداده اند.
  • حصول اطمینان از سفت بودن پیچ‌ها و اتصالات کمپرسور
  • بخشهای مختلف کمپرسور بایستی از نظر وجود نشتی بررسی شوند و در صورت وجود، نشتی‌ها برطرف شوند.
  • در صورتیکه محرک موتور الکتریکی باشد، باید اتصال صحیح برق بررسی شود.
  • باید بررسی شود که هیچیک از تجهیزات باز نباشند.
  • کالیبره بودن شیر کنترلی که در ورودی یا خروجی قرار دارد باید بررسی شود.
  • کمپرسور را، چه برای فشردن هوا و چه برای گازهای دیگر، پس از تحویل گرفتن از تعمیرات باید توسط گاز N2، پرچ کنید. اگر میزان گازهای خروجی به حدمجاز رسید کمپرسور را راه‌اندازی کنید.

مرحله2

  • کلیه تجهیزات را بعد از کنترل، تحویل بهره‌برداری دهید و با حضور گروه تعمیرات کمپرسور  را مجدداً راه‌اندازی کنید.
  • در حال بهره‌برداری از کمپرسور، نقصهایی که هنگام تحویل به بخش تعمیرات برای رفع آنها کمپرسور در اختیار این واحد قرار دادید باید بررسی شوند تا نسبت به رفع آنها اطمینان حاصل شود.
  • اگر بررسی‌ها پس از تحویل کمپرسور نشان دهد نواقص موجود همچنان وجود دارند، بایستی مجدداً کمپرسور را از سرویس خارج کنید و مجددا در اختیار بخش تعمیرات قرار دهید.
  • برای اطمینان از اینکه افت فشار در فیلترهای موجود در شبکه بیش از حد مجاز نباشد، تمامی فیلترها را بررسی کنید.
  • بررسی‌ کنید که آیا سطح روغن در مخزن آن در یک حد ایمن و مناسب است یا خیر.
  • هنگام تحویل گرفتن از بخش تعمیرات، تمام عوامل مربوط به روغنکاری و سیستم کنترلی را باید مورد آزمایش قرار دهید.
  • فشار و دمای روغن روانکاری و آب بند، فشار و دمای فرایند، و نیز میزان ارتعاشات برای تشخیص اینکه آیا فرایند در حالت عادی است یا نه نیز باید کنترل شوند.

مرحله3

  • بایستی دور کمپرسور، گیربکس، محرک (الکتروموتور یا توربین) و دیگر تجهیزات گردان بررسی شود تاچرخش آنها به خوبی انجام شود. همچنین باید بررسی کنید که صدای غیر عادی در هنگام راه‌اندازی کمپرسور می شنوید یا خیر.
  • اختلاف فشار در راستای فیلتر گاز، خنک کننده‌های درونی، خنک کننده‌های بعد از مراحل کمپرسور و جداکننده‌های بین مراحل کمپرسور بایستی بررسی شود تا اختلاف فشار بیش از حد مجاز نباشد.
  • بایستی سطح مایع در مخزن جمع آوری میعانات و روغن یاتاقانها از طریق نشانگر شیشه‌ای کنار مخزن بررسی شود تا از میزان متعارف دچار انحراف نشود.
  • کلیه عوامل مربوط به سیستم آب بندی بایستی برقرار شوند. سیستم آب بندی باید کارایی مناسبی داشته باشد. (توجه: در این مورد چه در مورد آب بندی روغنی و چه در مورد آب بندی با گاز خشک باید دقيقاً طبق توصیه طراح دستگاه، آزمایشهای مورد نظر را انجام  دهید و سیستم آب بندی را فعال کنید).
  • در صورت نیاز (به خصوص برای گازهای خطرناک مانند اکسیژن و هیدروژن) دستگاه یا سیستم مجدداً Purge شود.
  • و در نهایت بایستی کلیه پارامترهای مربوط به سیستم روغن (دما، فشار، اختلاف فشار و …) و سیستم آب بندی و … در وضعیت مناسب باشند و نیز نشتی از هیچ جای دستگاه مشاهده نشود و روتور آزادانه بچرخد.
  • *****مرحله بندی ها صرفا جهت مرتب ردن مطالب است و هیچ کاربرد دیگری ندارند.

*جهت بازدید از پیج اینستای ما روی همین متن بزنید.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره چیستی و ساختار کمپرسور های پیستونی نیاز داشتید، میتونین از مقالات زیر استفاده کنین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *