یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

اقدامات لازم بعد از راه اندازی کمپرسور پیستونی

در این مقاله شما را با اقدامات لازم بعد از راه اندازی کمپرسور پیستونی آشنا خواهیم کرد.

  • فشار روغن را بررسی کرده و یادداشت کنید و در صورت وجود هرگونه مشکلی به سرعت آن را برطرف کنید.
  • سرعت کمپرسور و جهت دوران کمپرسور را کنترل کنید.
  • کل سیستم را از نظر میزان گاز، آب یا روغن کنترل کنید.
  • اگر محرک موتور الکتریکی است افت ولتاژ راه اندازی، آمپراژ و ولتاژ جعبه اتصال موتور را کنترل کنید.
  • همه شیرهای ایمنی را کنترل کنید.
  • دماها، فشارها و حجم‌ها را بصورت متناوب کنترل کنید.

ثبت متغیر ها 

  • برای اطمینان از عملکرد صحیح کمپرسور برخی متغیرها با توجه به نظر طراح و سازنده آن باید در محدوده معینی قرار داشته باشند. در صورت عدم تطابق یک یا برخی از این متغیرها، کمپرسور از حالت عملیات عادی خارج می‌شود و در برخی موارد ممکن است حتی منجر به از سرویس خارج شدن اضطراری کمپرسور شود.
    بنابراین بایستی یک سری از متغیرها با توجه به نظر طراح و سازنده در بازه‌های زمانی مشخص ثبت شوند تا کاربر و مسئول بخش از وضعیت کار کمپرسور و مشکلات احتمالی مطلع شوند.
  • علاوه بر این معمولاً کمپرسورها در واحدهای صنعتی به صورت ۲۴ ساعته (خاموش کردن و روشن کردن مجدد کمپرسور نیاز به صرف هزینه بسیاری دارد) کار می‌کنند. بنابراین برای اطلاع کاربران کلیه شیفت‌های کاری از وضعیت کمپرسور لازم است یک سری از متغیرها در هر شیفت کاری ثبت شده و به کاربران شیفت‌های دیگر تحویل داده شوند.
  • در صورتیکه واحد طراحی و مهندسی قصد بهینه سازی عملکرد و یا حتی طراحی مجدد کمپرسور را داشته باشد، یک سری از پارامترهای عملیاتی مورد نیاز است. بنابراین ثبت برخی متغیرها برای این واحد مفید بوده و طبیعتاً در هر مرحله طراحی و ساخت قابل استفاده و اتکا هستند.

متغیر های ثبت شونده

در هر کمپرسوری بسته به نوع و نظر طراح و سازنده آن یک سری متغیرها باید در هر شبانه روز چندین بار ثبت شوند. از جمله این پارامترها عبارتند از :

  • دمای یاتاقانها
  • سرعت محرک
  • ‌ فشار روغن
  • دمای روغن
  • سطح روغن در مخزن آن
  • دما و فشار ورودی و خروجی
  • افت فشار فیلترها
  • ‌ سطح مخازن آب گیر
  • فشار هوای ابزار دقیق
  • دمای آب خنک کن و …
  • در صورتی که محرک موتور الکتریکی باشد شدت جریان برق ورودی
  • در صورتی که محرک توربین گاز باشد سطح سوخت در تانک سوخت
  • در صورتی که محرک توربین بخار باشد شدت جریان حجمی بخار

وضعیت اضطراری

در عملکرد کمپرسورها تعدادی متغیرهای کنترلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند از جمله دماها، فشارها، سطوح مایعات و … وجود دارند که در صورت خارج شدن مقدار آنها از محدوده مجاز، مشکلات حادی ایجاد می‌شود و در برخی موارد قابل کنترل نیستند. بنابراین در طراحی این کمپرسورها تدابیری اندیشیده می‌شود تا به محض بروز این تغییرات در عملکرد کمپرسور، این دستگاه به صورت خودکار از سرویس خارج شود. در غیر اینصورت بایستی کاربر به صورت اضطراری آنرا از سرویس خارج کند. بطور کلی مهمترین عوامل قطع خودکار یا عواملی که منجر به از سرویس خارج شدن اضطراری می‌شوند عبارتند از:

سطح مایع در مخازن جمع آوری میعانات و تله آبگیر

سطح مایع در این مخازن بایستی از حداکثر مقدار بیشتر نباشد، در غیر اینصورت ابتدا الارمهای هشداردهنده‌ها، عمل کرده و در صورت عدم رفع مشکل جهت جلوگیری از ورود مایعات به داخل کمپرسور سیستم قطع خودکار عمل می‌کند و کمپرسور به صورت اضطراری از سرویس خارج می‌شود.

 لرزش شفت کمپرسور

شفت کمپرسور به دلیل نیروهای وارد بر آن تا حدودی لرزش دارد. برای کم کردن این لرزشها در کمپرسورهای سانتریفیوژ از دیسک ضربه گیر، درام تنظیم کننده و یاتاقانهای محوری استفاده می‌شود. در صورتیکه با وجود این تدابیر لرزش شفت از حالت عادی بالاتر رود، بایستی کمپرسور از سرویس خارج شده و تعمیرات و در صورت لزوم تعویض اجزاء صورت گیرد.

 دمای گاز

در صورتیکه دمای گاز مخصوصاً دمای خروجی کمپرسور از میزان در نظر گرفته شده بالاتر رود، عملکرد کمپرسور مختل شده و در اکثر موارد به صورت خودکار از سرویس خارج می‌شود. گاهی اوقات نیز در صورتیکه دمای ورودی کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، کمپرسور به صورت خودکار از سرویس خارج می‌شود.

فشار روغن روانکاری

اگر روانکاری به خوبی انجام نشود ، سایش و در نهایت خرابی بخشهای الغزنده این اجزاء اتفاق خواهد افتاد. بنابراین اگر فشار روغن روانکاری به اندازه کافی نباشد، باید کمپرسور از سرویس خارج شود.

فشار روغن آب بندی

در برخی موارد آب بندی بخشهایی از کمپرسور توسط روغن آب بندی انجام می‌شود. در صورت افت فشار روغن آب بندی، نشتی اتفاق خواهد افتاد. این مسئله سبب اتلاف گاز فرایند و حتی در برخی موارد زمینه‌ای برای انفجار و آتش سوزی خواهد بود. در این شرایط در صورت عدم امکان کنترل فرایند، باید کمپرسور از سرویس خارج شود.

 فشار بخار توربین

در کمپرسورهایی که محرک آنها توربین بخار است در صورتیکه فشار بخار توربین از حد مجاز کمتر شود، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد. در این صورت اگر سیستم کنترلی به درستی عمل نکند و یا با وجود عملکرد صحیح آن بنا به هر دلیلی فشار بخار در حد لزوم تامین نشود، کمپرسور باید از سرویس خارج شود.

 شدت جریان برق ورودی به موتور

در کمپرسورهایی که محرک آنها موتور الکتریکی است اگر شدت جریان برق ورودی به موتور از حد عادی بالاتر رود موتور آسیب خواهد دید، در نتیجه در این شرایط سیستم قطع خودکار کمپرسور عمل کرده کمپرسور از سرویس خارج می‌شود.

دمای روغن

دمای روغن بایستی در محدوده مناسب باشد که ویسکوزیته آن بالا نبوده و به راحتی پمپ شود. در غیر اینصورت اگر دمای آن قابل کنترل نباشد، باید کمپرسور از سرویس خارج شده و عیوب آن برطرف شود.

دمای یاتاقان

افزایش دمای یاتاقان در کمپرسورها خطرناک بوده و حتی ممکن است منجر به آتش سوزی شود. بنابراین اغلب برای آنها سیستم تریپ در نظر گرفته می‌شود.

افت فشار فیلتر روغن

در صورت افزایش افت فشار فیلتر روغن، سیستمهای آب بندی و روانکاری کمپرسور به درستی عمل نکرده و منجر به بروز مشکلاتی می‌شوند.

مواردی که هنگام وقوع در کمپرسور های رفت و برگشتی باید سریعا عملکرد موتور را قطع کرد

  • صدای غیر عادی قسمتهای مکانیکی
  • لرزش غیر عادی
  • ترکیدگی لوله گاز
  • لرزش زیاد
  • عدم روغنکاری میل لنگ
  • دمای زیاد خروجی سیلندر
  • فشار زیاد خروجی سیلندر
  • توقف محرک (موتور یا توربین)
  • ‌ افزایش بیش از حد شدت جریان ورودی به محرک
  • کاهش بیش از حد فشار روغنکاری
  • افزایش بیش از حد سطح مایع در ظروف جمع آوری میعانات

در صورتیکه کمپرسور با خطراتی از جمله آتش‌سوزی یا نشت گازهای سمی مواجه شود، بایستی به سرعت از سرویس خارج شود. پس از بررسی وضعیت و برطرف کردن ایرادات ممکن، می‌توان کمپرسور را دوباره در سرویس قرار داد، در غیر این صورت بایستی به واحد تعمیرات مرجوع گردد.

*برای بازید از پیج اینستای ما روی همین متن کلیک کنید.

جهت آشنایی بیشتر با کمپرسور های پیستونی و ساختار آنها می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

امیدورام با مطالعه این مقاله مطالب کلی در زمینه اقدامات لازم بعد از راه اندازی کمپرسور پیستونی را فراگرفته باشید.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

2 نظر برای "اقدامات لازم بعد از راه اندازی کمپرسور پیستونی"ارسال شده.
  1. جعفر شادفر گفت:

    سلام.کمپرسور اسکرو هم برای فروش دارین؟

    1. سلام.بله.برای بازدید از انواع محصولات و قیمت بروز هر کدام میتونین به بخش فروشگاه سایت مراجعه کنین.اگر هم سوالی داشتین میتونین با شماره تماس های موجود در بخش تماس با ما تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *