نماد سایت افشار کمپرسور

کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور سانتریفیوژ

Centrifugal-air-compressors-2

کمپرسور سانتریفیور چیست؟

این کمپرسور ها از نوع کمپرسور های دینامیکی هستند. یعنی همانطور که از نام آنها پیداست باید در حین کارکرد، خود کمپرسور و بدون دخالت قطعه خارجی گاز را متراکم کند. این قطعه خارجی در کمپرسور های اسکرو مارپیچه و در کمپرسور های پیستونی پیستون نام دارد.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

روش کار کمپرسور های سانتریفیوژ

در کمپرسور های سانتریفیوژ متراکم کردن گاز توسط نیروی گریز از مرکز صورت می گیرد. یعنب با چرخش سریع گاز توسط پروانه جریان اصلی گاز از نازل ورودی وارد می شود. و پس از گذشتن از چند مرحله برای فشرده سازی جریان دیگری در بدنه با آن مخلوط شده و به مرحله بعدی کمپرسور وارد می شود.

در صورت نیاز گاز فرایندی می تواند پس از خروج از نازل خروجی میانی و قبل از ورود به نازل ورودی دوم ، وارد یک خنک کن شود.

میزان استفاده از کمپرسور سانتریفیوژ در صنعت

هر جا که ظرفیت و قدرت بالا مد نظر است بدون شک کمپرسور های سانتریفیوژ حرف اول را می زنند. از نظر تعداد مورد استفاده در صنعت، این کمپرسور ها در مقایسه با نوع رفت و برگشتی در مقام دوم هستند. کمپرسور های سانتریفیوژ به خاطر حجم، وزن و نیروهای اینرسی کم و نیاز به فونداسیون های کوچک کاربرد زیادی دارند.

در آغاز کمپرسور های سانتریفیوژ را برای تامین هوای متراکم کوره های ذوب فولاد و تخلیه دود از کوره های تبیل زغال استفاده می کردند. سپس با شروع تهویه مطبوع ساختمان های اداری و دیگر مکان ها و با توجه به سر و صدا و ارتعاش به مراتب کمتر، استفاده از این کمپرسور ها به سرعت رشد کرد.

راندمان کمپرسور های سانتریفیوژ

راندمان کمپرسور های سانتریفیوژ در مقایسه کمپرسور های رفت و برگشتی پایین است. اما منابع منابع انرژی ارزان تری را استفاده می کنند.

جزئیات روش کار این کمپرسور ها

اساس کار

پروانه منبع تمام انرژی داده شده به گاز در طول مراحل تراکم است. هنگام چرخش پروانه انرژی داده شده به گاز توسط پره های پروانه موجب افزایش فشار استاتیکی درون گاز و افزایش سرعت گاز می شود. علاوه بر این فشار استاتیکی، به دلیل افزایش سرعت گاز در گذر از مرکز تا محیط چرخ افزایش می یابد. به این ترتیب افزایش کل فشار به وسیله یک پروانه برابر مجموع افزایش فشار های استاتیکی و سرعتی است.

اساس کار کمپرسور های سانتریفیوژ چنین است که گاز از یک طرف با جریان محوری وارد کمپرسور می شود و از طرف دیگر پس از به حرکت در آمدن توسط پره های موجود روی شفت مرکزی، به صورت شعاعی کمپرسر را ترک می کند.

روتور به وسیله موتور الکتریکی یا توربین به حرکت در می آید و گاز کم فشار و کم سرعت از قسمت مرکزی وارد کمپرسور می شود. و سپس با چرخش توسط پروانه و افزایش فشار، از خروجی کمپرسور خارج می گردد.

*جهت بازدید از پیج اینستاگرام ما کافیه روی همین نوشته بزنین.

عوامل موثر

میزان تغییر سرعت نوک پره های پروانه به سرعت دوران شفت و نیز قطر چرخ بستگی دارد ( فاصله نوک تا مرکز دوران)، که این عامل خود بر روی میزان تغییر فشار گاز تاثیر گذار است. اما سرعت چرش پروانه تا حی قابل ارتقا استو به تبع آن افزایش فشار گاز نیز تا حدودی امکان پذیر است. در نتیجه برای افزایش فشار بیش از حد گاز باید از چند پروانه پشت سر هم استفاده کرد. اغلب کمپرسور های صنعتی نیز چند مرحله ای هستند.

نیروی گری از مرکز به سرعت محیطی پروانه و چگالی سیال بستگی دارد. این عوامل در کمپرسور های سانتریفیوژ نسبت به کمپرسورهای پیستونی نقش مهم تری بازی می کنند.

نکته مهم

نکته حائز اهمیت در اینجا این است که در هر مرحله، چگونگی تبدیل سرعت به فشار باید به آرامی و بدون افت فشار کل صورت گیرد. بدین منظور از تیغه هایی برای هدایت مناسب گاز در بین مراحل استفاده می شود تا راندمان و کارایی کل سیستم نیز کاهش پیدا نکند. شکل ظاهری این تیغه ها مشابه دیفیوز هاست و با افزایش تدریجی سطح مقطع به کاهش سرعت و افزایش فشار کمک می کند.

برای آشنایی با کمپرسور های اسکرو و کمپرسور های پیستونی (رفت و برگشتی)میتونین روی همین نوشته های رنگی بزنین.

خروج از نسخه موبایل