نماد سایت افشار کمپرسور

اجزای کمپرسور پیستونی (1)

کمپرسور پیستونی دو پیستون

air-compressor4

کمپرسور پیستونی دارای اجزای مختلفی است. به دلیل تعدد این اجزا آن ها در چند مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

محفظه میل لنگ کمپرسور پیستونی 

محفظه میل لنگ قسمتی است که میل لنگ ، شاتون و یاتاقانهای میل لنگ در آن قرار می گیرند.

از ویژگی های مهم محفظه میل لنگ بدون درز بودن آنها نسبت به هوا و روغن است. جنس محفظه میل لنگ باید به نحوی باشد که تمامی فشار های وارده در اثر حرکت و ارتعاشات سیستم را تحمل کند. علاوه بر این باید نسبت به خوردگی و پوسیگی هم مقاوم باشد.

شکل زیر برش عرضی یک کمپرسور رفت و برگشتی شامل کراس هد ، میل لنگ ، شاتون و… را نمایش می دهد.

شکل زیر هم نمای کلی کمپرسور های رفت و برگشتی را نشان می دهد.

پکینگ کمنپرسور پیستونی

از مهمترین قسمت های هر کمپرسور قطعات مربوط به اب بندی و جلوگیری از نشتی سال درون آن است. چون آب بندی نامناسب علاوه بر آسیب دیدگی ، راندمان کمپرسور را نیز کاهش می دهد. منظور از آب بندی قرار دادن مواد واسطه ای بین قطعات ثابت و متحرک کمپرسور است. این کار از نشت سیال متراکم جلوگیری می کند و مانع افت راندمان می شود.

در کمپرسور های پیستونی آب بندی به کمک مجموعه ای از آب بند ها به نام پکینگ انجام می گیرد.

شکل بالا نمونه ای از این پکینگ ها را نشان می دهد.

پکینگ ممکن است به صورت یک رینگ درون یک پوسته باشد. یا ممکن است مجموعه ای از رینگ ها باشد که برای آنها سیستم روغن کاری ، فعالیت های تمیز کاری ، خنک کاری ، اندازه گیری دما و فشار و اندازه گیری نشتی در نظر می گیرند.

شکل بالا اجزای اصلی یک پکینگ را نسان می دهد.

به طور کلی پکینگ از یک سری رینگ های آب بندی تشکیل شده است که هر رینگ از خروج گاز به جو یا قطعه واسطه جلوگیری می کند.

این رینگ ها رون محفظه های جداگانه کوچکتری به نام فنجانی ها قرار گرفته اند. هنگامی که گاز مورد استفاده در کمپرسور ، قابل اشتعال باشد ، برای جلوگیری از ورود هوا به داخل قطعه واسطه از گاز بی اثری مثل نیتروژن برای پر کردن این محفظه ها استفاده می شود.

یک پکینگ کمپرسور پیستونی حداقل شامل موارد زیر است:

  1. یک فشار شکن جهت محدود کردن جریان ها
  2. تعدادی رینگ آب بند جهت جلوگیری از نشتی ها
  3. رینگ کنترل هواگیری که از ورود گاز نشتی به اخل قطعه واسطه جلوگیری می کند.

شکل بالا محل قرار گیری پکینگ ها و دیگر آب بندی ها را نشان می دهد.

*برای بازدید از پیج اینستاگرام ما روی همین متن بزنید.

انواع پکینگ های کمپرسور پیستونی 

در کمپرسور های پیستونی سه نوع پکینگ استفاده می کنیم که عبارتند از :

رایج ترین رینگ های مورد استفاده در آب بندی ، رینگ های نوع BD,BT,P هستند. این رینگ ها انواع مختلفی دارند. اما اساس کار اب بندی همه آنها مشترک است.

روغن کاری و آب بندی دو عامل مهم در انتخاب جنس رینگ هستند. مثلا ممکن است مجموعه ای به روغن کاری نیاز داشته باشد و دیگری نه.

طبقه بندی مجموعه اب بند ها از نظر جنس

  1. فلزی : مانند برنز، آهن، بابیت که نیاز به روغن کاری دارند. در فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. غیر فلزی : مانند گرافیت، پلی تترا فلورو اتیلن، پلاستیکها. در مواردی استفاده می شود که امکان روغن کاری وجود ندارد یا خیلی کم است.

از گرافیت ها و مخلوط های پلی تترا فلورو اتیلن می توان بدون روغن کاری در مجموعه آب بند استفاده کرد. این رینگ ها ر مقایسه با موارد فلزی در فشار پایین تری کار می کنند.

مخلوط های پلی تترافلورو اتیلن اشباع تا فشار های حدودا 800psi مناسب هستند. اما اگر رینگ پشتیبان هم داشته باشند می توانند فشار های بیشتری را هم تحمل کنند.

خصوصیت پلاستیک انعطاف پذیری آن است. خصوصیت گرافیت مقاومت آن. در نتیجه تعدادی از پلاستیک ها جهت ساخت رینگ هایی که به انعطاف زیاد نیاز دارند استفاده می شود. از گرافیت نیز در جایی که به مقاومت زیادی نیاز است (هر چند ترد و شکننده است). برای ساختن رینگها از جنسی استفاده می شود که نسبت به فشار وارد بر آن بیش از آندازه مقاومت نکند.

امروزه رایج ترین مواد مورد استفاده در ساخت رینگ های آب بندی مواد غیر فلزی از جمله پلاستیک های فناوری جدید هستند. از رینگ های فلزی بیشتر به عنوان پشتیبان استفاده می شود.

برای آشنایی با سایر قسمت ها کمپرسور پیستونی به مقالات مشابه مراجعه کنید.

برای آشنایی با ساختار کلی کمپرسور پیستونی هم می توانید روی همین متن رنگی بزنید.

به دلیل طولانی بودن مقاله آن را به چند قسمت تقسیم کردیم. برای دیدن سایر قسمت ها میتونین روی نوشته های زیر بزنین.

خروج از نسخه موبایل