نماد سایت افشار کمپرسور

درایر تبریدی چیست و چه کار می کند ؟

درایر تبریدی

sh_Refrigrator

کار درایر تبریدی همانطور که از معنی انگلیسی آن پیداست،خشک کردن هواست.در فارسی به آن خشک کن هم می گوییم.

برای اینکه تجهیزات هوای فشرده به درستی کار کنند،باید هوای ورودی به آنها خشک ، بدون رطوبت یا به عبارتی دارای رطوبت نسبی پایین باشد.

وجود رطوبت در هوای خروجی از کمپرسور می تواند ایرادات جدی در ماشین آلات و محصولات تولیدی شماایجاد کند.درایر تبریدی این عمل خشک کردن را انجام می دهد.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

بصورت خلاصه،درایر تبریدی دمای هوا را تا نقطه شبنم پایین می آورد، به این ترتیب رطوبت موجود در هوا از آن جدا می شود و هوا خشک می شود.

اگر بخواهیم بصورت دقیق تر توضیح دهیم ، هوای فشرده خروجی از کمپرسور هوا ، ابتدا وارد یک مبدل حرارتی می شود ، در اثر مجاورت با هوای سردی (که قبلا در درایر خنک و خشک شده است) خنک می شود.

سپس این هوا وارد اپراتور می شود. در داخل اپراتور دمای آن تا نقطه شبنم کاهش می یابد و رطوبت موجود در آن (بخار آب) مایع می شود و جداسازی انجام می گیرد.

در مرحله بعد این هوای خشک و خنک وارد مبدل حرارتی می شود و در اثر تماس با هوایی که جدیدا وارد درایر شده و هنوز گرم است ، افزایش دما پیدا می کند و به دمای نرمال می رسد.

نهایتا هوای خشک و با دمای نرمال از درایر خارج می شود و وارد خط تولید شما می شود.

*برای بازید از اینستاگرام افشار کمپرسور کافیه روی همین جمله بزنین.*

درایر دارای قسمت های زیر است:

  1. جلوگیری از زنگ زدگی :

درایر تبریدی بخار آب را از هوای فشرده جدا می کند و بدین ترتیب،از زنگ زدگی لوله های هوای فشرده و دستگاه های پنوماتیک متصل به درایر جلوگیری می کند.و طول عمر آنها را افزایش می دهد.

  1. جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها :

در صنایع حساس ،مثل صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی ، صنایع دارویی و… رطوبت باعث افزایش رشد باکتری ها و سایر میکرو ارگانیسم ها می شود که درایر از آن جلوگیری می کند.

  1. نیاز نداشتن به فضای زیاد:

درایر به فضای کمی نیاز دارد.به سادگی می توانید درایر تبریدی را در فضای کوچکی در نزدیکی کمپرسور نصب کنید.

  1. قابلیت استفاده از رطوبت تولیدی درایر در صنعت :

از رطوبت حاصل از درایر می توان برای مصارف صنعتی نیز استفاده کرد.

نکته مهم :  درایر تبریدی فقط رطوبت هوای فشرده را جدا می کند.سایر ناخالصی ها همچنان در هوا باقی می مانند و باعث آسیب به دستگاه ها و ایجاد ناخالصی در محصولات تولیدی شما خواهند شد.برای رفع این مشکل می توانید علاوه بر درایر از میکروفیلتر استفاده کنید.

نکات مهم نصب درایر تبریدی

  1. متناسب بودن ظرفیت رایر تبریدی و کمپرسور.
  2. درایر را باید در فضای سرپوشیده ، دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  3. محل قرار گیری درایر تبریدی باید تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی باشد.
  4. دمای محل نصب باید متعادل باشد.
  5. سرویس های دوره ای باید به موقع و به صورت کامل انجام شود.

نکات مهم در خرید درایر تبریدی

ماکسیمم فشار درایری که می خرید، از ماکسیمم فشاری که کمرسور شما تولید می کند باید بیشتر باشد. تا درایر بتواند هوا را به راحتی به داخل خود مکش کند.

ماکسیمم جریان قابل عبور از درایر ،باید بیشتر از ماکسیمم جریان تولیدی کمپرسور باشد.چنانچه از درایری با حجم نامناسب و کوچکتر استفاده کنید ، درایر شما به درستی کار نمی کند و افت راندمان خواهید داشت.

هر درایر دارای یک ماکسیمم دمای ورودی است.اگر دمای هوای ورودی بیشتر از این مقدار باشد اجزای داخلی کمپرسور آسیب می بیند.چنانچه کمپرسور شما هوایی با دمای بالا تولید کند باید از درایر مقاوم تری استفاده کنید.

دمای محیط روی عملکرد کمپرسور اثر دارد.اگر دمای محیط زیاد شود ممکن است درایر خاموش شود.پس در روزهای گرم باید دمای محل نصب درایر را باید به نحوی کنترل کنید.

  1. درایر چرخشی.
  2. درایر غیر چرخشی.

درایر های چرخشی در واقع از یک کمپرسور پیستونی داخلی استفاده می کنند. با توجه به ساختار کمپرسور های پیستونی ، درایر های تبریدی چرخشی به صورت مداوم کار نمی کنند و به صورت متناوب روشن و خاموش خواهند شد.ضمنا امکان تنظیم خنک کنندگی اتوماتیک را ندارند.

درایر های تبریدی غیرچرخشی از یک کمپرسور داخلی اسکرو استفاده می کنند و به صورت مداوم کار می کنند.ضمنا امکان تنظیم میزان خنک کنندگی را هم دارند.

با توجه به قیمت کالا و هزینه های تعمیر و نگهداری و نوع کاربرد ، درایر های چرخشی محبوب تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

*برای آشنایی با ساختار کمپرسور های اسکرو روی همین متن بزن تا به مقاله در ایم مورد هدایتت کنم.*

خروج از نسخه موبایل