یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

راه اندازی کمپرسور پیستونی

در این مقاله شما را بصورت کامل با اقدامات لازم برای راه اندازی کمپرسور پیستونی (کمپرسور های رفت و برگشتی) آشنا خواهیم کرد. قبل از مطالعه این مقاله جهت آشنایی با کمپرسور های پیستونی و اجزای سازنده آنها می توانید از مقالات زیر کمک بگیرید:

our-product

خطوط لوله و اتصالات

  • با خطوط لوله کشی، مدار اتصال بین کمپرسورها و حیطه وظایف هر بخش آشنا شوید و از تمیز بودن لوله‌ها همواره اطمینان حاصل کنید.
  • همه واشرهای فلزی، نگهدارنده خطوط لوله و آب بندی سیلندرها را برای اطمینان از این‌که دچار پیچیدگی نشده‌اند، کنترل و بررسی کنید.
  • همواره بررسی کنید که لوله‌ها و اتصالات دچار ترک خوردگی و شکستگی نشوند زیرا از آنجائیکه سیستم تحت فشار است و کمپرسور وظیفه بالا بردن فشار گاز را بر عهده دارد، هرگونه ترک جزئی می‌تواند باعث انفجارات و ترکیدگی‌های شدید کمپرسور شود.
  • اتصالات قطع و وصل و فلنچهای موجود بین قسمتهای مختلف لوله کشی را کنترل کرده و از چفت شدن آنها مطمئن شوید.

سیستم روغن کاری

  • پمپهای روغنکاری را از نظر آب بندی کنترل کنید.
  • قبل از شروع به کار پمپهای اصلی و فرعی روغن، حتماً آنها را هواگیری کنید.
  • میزان روغن و دمای آن را در محفظه اصلی روغن کنترل کنید. دمای روغن بایستی در حد معمول و طبق دستورالعمل سازنده باشد. در صورت پائین بودن دمای آن بایستی توسط کویل بخار یا روشهای دیگر دمای آن را بالا برد و نیز مطمئن شوید که روغن تمیز است.
  • میزان روغن را در محفظه میل لنگ کنترل کنید و اگر لازم بود روغن را اضافه کنید.
  • سیستم روغنکاری را با روشن کردن پمپهای روغن برقرار و فشارهای روغن، یاتاقانها و عملکرد صحیح سیستم روغنکاری را بررسی کنید.
  • واحد روغنکاری را راه اندازی کنید و از فشار مناسب روغن اطمینان حاصل کنید.
  • افت فشار را در فیلترهای روغن بررسی کرده و آن را با ارقام مجاز مقایسه کنید.

توجه: در هنگام روغنکاری میل لنگ انجام می‌شود، آن را با دست بچرخانید تا قسمتهایی که بایستی روغنکاری شوند در تماس با روغن قرار گیرند. در انتهای روغنکاری اتصالات را شل کنید و مطمئن شوید که روغن به آنها رسیده باشد.

محرک

  • همانطوریکه قبلاً اشاره شد سه نوع محرک وجود دارد که هر یک شرایط نصب و نگهداری متفاوتی دارند و طبیعتاً هر محرک شرایط تعمیر و نگهداری خاص خود را می‌طلبد. پس اگر محرک از نوع توربین بخار است، از خطرات احتمالی بخارات و گازها مطلع باشید و اگر محرک،  الکتریکی است به چگونگی اتصال صحیح بین منبع الکتریکی و موتور آشنا باشید.
  • میزان سوخت را در مخزن سوخت محرک کنترل کنید .
  • اگر محرک موتور الکتریکی است، باتری، مدار الکتریکی و کابلها و … را کنترل کنید.
  • برای راه‌اندازی محرک (توربین، الکتروموتور و.. ) حتماً طبق دستورالعمل سازنده عمل کنید.

شیر ها و ابزار های کنترلی

  • شیرهای خروج میعانات را به آرامی باز کنید.
  • از عملکرد و حرکت درست شیرهای کنترل و سایر تجهیزات ایمنی موجود مطمئن شوید.
  • بررسی کنید که همه گیج‌ها کالیبره باشند.
  • همه شیرها را از نظر باز و بسته بودن کنترل کنید تا در موقعیت درستی قرار داشته باشند.
  • از شرایط شیرهای حساس (باز و بسته بودن) مطمئن شوید.
  • کلیه ابزارهای کنترلی را کنترل کنید که در حالت عادی باشند.
  • داخل سیلندرها، شیرها و اتصالات را کنترل کنید که تمیز باشد .
  • از عملکرد و حرکت درست شیرهای کنترل و سایر تجهیزات ایمنی موجود مطمئن شوید.

سایر اقدامات

  • مطمئن شوید شرایط عملیاتی واقعی و پیش بینی شده با هم مطابقت دارند. مثلاً فشار مکش نرمال است و هیچگونه گرد و غباری به میل پیستون نچسبیده است و داخل سیلندر و شیرها تمیز باشد.
  • بررسی کنید که صافی در جای خود قرار داشته و تمیز باشد.
  • با دست امتحان کنید که چرخ طیار به خوبی حرکت کند. چرخیدن کمپرسور را به صورتی انجام دهید

که یک فیلم روغن بر روی بخشهای لغزنده تشکیل شود.

  • مکانهائی که امکان تجمع هوا در آنها وجود دارد از جمله سرد کنهای روغن، فیلترها، گیج ها، سوئیچها و شیرهای کنترل را هواگیری کنید.
  • مطمئن شوید که هیچگونه نشتی در هیچ بخشی وجود ندارد.
  • کمپرسور و محرک اولیه را از نظر خرابی یا کاهش کیفیت بازرسی کنید.
  • میعانات موجود در سیستم را جمع آوری کنید. در صورت لزوم مخزن را خالی کنید.
  • همه ابزار آلات اضافی و تجهیزات دست و پاگیر را از اطراف کمپرسور بردارید.
  • در صورتی که گاز ورودی کمپرسور جهت متراکم شدن قابل احتراق باشد کمپرسور را هواگیری کرده و حتی المقدور آنرا با گاز بی اثر جایگزین کنید.
  • جریان آب خنک کن را برقرار کنید.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

اقدامات نهایی

پس از انجام کارهای مقدماتی ذکر شده، برای راه اندازی کمپرسور رفت و برگشتی لازم است که مراحل زیر انجام شود:

  • اصول ایمنی را رعایت کرده و از وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
  • همه شیرهای خروج میعانات را به آرامی باز کنید.
  • در صورتی که محرک کمپرسور توربین گاز است شیر سوخت را تا نیمه باز کنید. معمولاً در اکثر موتورهای کوچک نیمه باز کردن این شیر در ابتدای کار کافی است.
  • درحالیکه کلید احتراق خاموش است، به آرامی موتور را به حرکت درآورید تا روغن گردش پیدا کند

سپس کلید احتراق را در حالت روشن قرار دهید.

  • موتور را روشن کرده و کمپرسور را به کار بیاندازید.
  • زمان شروع کار کمپرسور را یادداشت کنید.
  • ۵ دقیقه پس از راه اندازی کمپرسور، شیر سوخت را در صورتیکه محرک کمپرسور توربین گازی باشد کاملاً باز کنید.
  • در صورتیکه محرک کمپرسور توربین گاز باشد کنترل کنید میزان باز بودن دریچه ورودی سوخت مناسب باشد.
  • شیر(های) ورودی سیلندر را باز کنید. فشار را بایستی تدریجاً بالا برد و در هنگام افزایش فشار، از طبیعی بودن دما و فشار در هر بخش و نبود نویز، لرزش و نشت گاز به صورت غیر طبیعی، مطمئن شوید. در صورت مشاهده نشت گاز، با احتیاط کمپرسور را متوقف کرده و نشتی‌ها را برطرف کنید.
  • میعانات تشکیل شده در داخل کمپرسور را خارج کنید.
  • بعد از تکمیل فرایند افزایش فشار، مطمئن شوید که تمامی دماها و فشارهای مراحل، دما و فشار روغن و بار موتور، به میزان مشخص و مقرر می‌باشد.
  • نگهدارنده‌های سیلندر را کنترل کنید و مطمئن شوید که سیلندر به واسطه انبساط حرارتی خطوط لوله تحت فشار قرار نمی‌گیرد.
  • مطمئن شوید که هیچ نویز غیر طبیعی در سیلندرها و یا شیرها وجود ندارد.
  • قطعات لغزنده را از جهت افزایش غیر طبیعی دما و لرزشهای غیر طبیعی کنترل کنید.
  • از عدم وجود هرگونه نشتی مطمئن شوید.
  • هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک بار به آرامی شیرهای تخلیه میعانات را به آرامی باز کنید.

رعایت این نکات کمک زیادی به راه اندازی کمپرسور پیستونی خواهد کرد.

*با لمس کردن همین نوشته میتونین از پیج اینستای ما دیدن کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *