یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

اجزای کمپرسور های پیستونی (5)

با توجه به طولانی بودن و تعدد اجزای کمپرسور های پیستونی آن ها را در چند مقاله به شما معرفی کردیم. از قسمت پایین می توانید به مقالات قبلی دسترسی داشته باشید.

در ادامه با سایر اجزای کمپرسور های پیستونی آشنا خواهیم شد. قسمت هایی مثل : تله آبگیر، فیلتر ها ، خشک کن ها و….

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

تله آبگیر (از اجزای کمپرسور های پیستونی)

وظیفه تله آبگیر همانگونه که از نامش پیداست رطوبت‌زدایی گاز‌ها می‌باشد. علاوه بر این در حین فرایند تراکم، امکان تشکیل آب یا هیدروکربن‌های دیگر وجود دارد که می‌بایست از سیستم خارج و یا تجمع درون مخزنی  از خط تراکم کمپرسور بیرون روند. به همین علت بین مراحل مختلف، یک تله آبگیر قرار می‌گیرد تا این میعانات درون آن جمع شود.

تله آبگیر

فیلتر

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای رفع آلودگی‌ها و ذرات اضافی در سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد فیلتر نام دارد. ذرات مایع و جامد اضافی موجود در گاز و نیز ذرات ته نشین شده درون مایع روانکاری بایست از چرخه کاری خارج شوند. به همین دلیل برای هر یک از آنها فیلتری جداگانه تعبیه می‌شود.

فیلتر از اجزای کمپرسور های پیستونی
فیلتر

خشک کن ها 

از دیگر دستگاه‌هایی که بایست در کمپرسور‌ها از آن استفاده شود می‌توان به خشک کن اشاره کرد. همانطوریکه از نام این  وسیله پیداست از آن برای خشک کردن و حذف آب از گاز ورودی به کمپرسور استفاده می کنیم.

رطوبت اضافی می‌تواند فرایند فرایند متراکم کردن گاز را با مشکل مواجه کرده (همانطوریکه قبلاً بیان شد افزایش دما که منجر به افزایش رطوبت می‌شود عامل منفی در کارایی و راندمان کمپرسور به حساب می‌آید) و کارایی دستگاه را کاهش دهد. خشک کن‌‌ها معمولاً از دو سیستم برای خشک کردن سیال استفاده می‌کنند. اولی استفاده از جاذب رطوبت و دیگری سرد کردن خود سیال به گونه‌ای که با کاهش دمای گاز مقداری از رطوبت آن حذف گردد.

اجزای کمپرسور های پیستونی
کمپرسور پیستونی و خشک کن روی آن

شیر های برگشت جریان

در کمپرسور رفت و برگشتی برای کنترل ظرفیت، از یک مسیر برگشتی برای برگرداندن گاز به ورودی کمپرسور استفاده می‌کنند. طبیعتاً نیاز به یک شیر برگشت جریان دارد تا با تغییر مسیر جریان، ورودی اولیه کمپرسور را افزایش و بدین ترتیب راندمان کار را  بیشتر کنند.

جدا کننده ها

نشت گاز و اختلاط آن با سیال روانکاری از جمله مواد لاینفک کمپرسورهای رفت و برگشتی بوده که با استفاده از آب‌بند‌های دقیق و سیستم روانکاری درست باز هم نمی‌توان از اختلاط آنها جلوگیری کرد. بنابراین از وسیله‌ای به نام جداکننده برای جدا کردن گاز و روغن استفاده می‌شود.

سیستم روغن کاری (از اجزای کمپرسور های پیستونی)

اصطکاک موجود بین قسمت‌های متحرک و ثابت بخشهای مختلف مدار سبب فرسودگی و گرم شدن اجزاء مختلف می‌شود. برای جلوگیری از گرمایش شدید در قسمتهایی که اصکاک نسبتاً زیادی وجود دارد از روانکاری استفاده می‌شود. در این سیستم، روغن از مخزن به سرد کردن روغن پمپ می‌شود تا دمای آن تا حد مناسبی کاهش یابد.

سپس برای تمیز کردن و از بین بردن ناخالصی‌های احتمالی روغن وارد فیلتر شده و از آنجا به قسمت‌هایی که باید روغنکاری شوند فرستاده می‌شود.

تاسیسات روغن کاری 

از جمله مسائل مهم در کمپرسور ها سیستم روانکاری کمپرسور است. روغن علاوه بر کاهش اصطکاک، سیال متراکم را نیز خنک می کند. علاوه بر این در برخی از موارد از روغن برای آب‌بندی استفاده می‌شود.

کمپرسورهای رفت و برگشتی دارای سیستمهایی برای روغنکاری می‌باشند که با کمک این سیستم‌ها پیسونها و یاتاقان‌ها روغنکاری می‌گردد. همچنین این سیستم‌ها بطور پیوسته مقدار کمی‌ روغن به داخل سیلندر تزریق می‌کنند تا روغنکاری پیستون و میل پیستون به راحتی صورت گیرد. این روغن قابل بازیافت نیست و همراه گاز متراکم از سیلندر خارج می‌شود.

این راه در افزایش فشار همه گاز‌ها قابل استفاده نبوده و گاهی نمی‌توان از این روش استفاده نمود. مثلاً روغن برای برخی از فرایند‌های کاتالیزوری مضر است و به همین جهت برای متراکم کردن این گاز‌ها باید از کمپرسور‌هایی استفاده نمود که بصورت خشک و بدون روغنکاری می‌توانند کار کنند. در این کمپرسور‌ها از رینگ‌های خاصی استفاده می‌شود که احتیاج به روغنکاری ندارند. جنس این رینگها از موادی مانند PTFE است. این مواد معمولاً در مقابل آب و روغن آسیب‌پذیر بوده و به همین خاطر لازم است که در طراحی فرایند این نکته را مورد توجه قرار داد و از ورود این ذرات به سیلندر جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از ورد ذرات ناخالص (آب  و مواد ته نشین شده) به درون روغن و سیستم روانکاری، کمپرسورهای رفت و برگشتی، از یک فیلتر یا تصفیه‌کننده استفاده می‌کنند. تغییر مسیر روغن چنین است که روغن پس از پمپ شدن به درون فیلتری می‌رود که در آنجا عمل تصفیه روغن صورت می‌گیرد.

اجزای کمپرسور های پیستونی
سیستم روغنکاری کمپرسور رفت و برگشتی

سیستم خنک کاری 

در کمپرسورهای رفت و برگشتی برای سرد کردن از یک سیستم خنک کاری استفاده می‌شود. بدین منظور مسیر‌هایی برای سیال خنک‌کننده در خنک‌کننده‌ها در نظر می گیریم. علاوه بر این همانطور که قبلاً اشاره کردم با متراکم شدن گاز درون کمپرسور‌ها دمای آن بالا می‌رود و باید از سیستم خنک کاری استفاده کنیم. اجزاء متحرک موجود در سیلندر و محفظه میل لنگ به دلیل وجود اصطکاک گرم  می‌شوند. در نتیجه برای خنک کردن آنها نیز مسیری جهت خنک کاری در نظرمی گیریم.

سیستم کنترلی 

برای کنترل عملکرد درست کمپرسور از تجهیزات کنترلی استفاده می‌شود. برخی از اجزاء فقط شاخص‌هایی هستند که مقادیر و کمیت‌های متغیرها مانند دما، فشار و شدت جریان را نشان می‌دهند. برخی دیگر  از این اجزاء تجهیزات کنترلی هستند که علاوه بر نشان دادن میزان متغیر‌ها کنترل آن را نیز برعهده دارند.

ابزار های کنترلی

کمپرسورها از جمله دستگاه‌هایی هستند که نیاز به مانیتورینگ و کنترل کردن دائمی‌ دارند. اگر فشار خروجی کمپرسور به هر دلیلی از مقدار مد نظر و لازم در سیستم از حد معینی تجاوز و تخطی کند کمپرسور ناپایداری پیدا می کند و ممکن است لرزش‌ها و ارتعاشات ناخواسته‌ای را شاهد باشیم. برای کنترل پایداری کمپرسورها مجموعه‌ای از ابزار‌ها از جمله شیر‌های کنترل، شیر های اطمینان، گیج‌ها، ابزار اندازه‌گیری دما، فشارسنج‌ها، شاخص‌های نشان‌دهنده شدت جریان و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات کنترلی را برای نشان دادن و کنترل شدت جریان ورودی و خروجی، فشار در قسمت‌های مختلف، سرعت دوران شفت و … استفاده می کنیم. علاوه بر این می‌توان جهت حرکت جریان و نیز کاهش یا تشدید شدت جریان را به دقت تحت نظر قرار دارد.

**جهت بازدید  از پیج اینستاگرام ما می تونین روی همین متن بزنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *