یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

اجزای کمپرسور پیستونی (2)

در این مقاله شما را با اجزای دیگر کمپرسور پیستونی آشنا می کنیم. به دلیل تعداد زیاد قسمت های کمپرسور و جلوگیری از طولانی شدن متن آن را به چند قسمت تقسیم کردیم.

برای دیدن قسمت قبل مقاله میتونین روی لینک زیر بزنین:

اجزای کمپرسور پیستونی (قسمت اول)

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو (نه پیستونی!) را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

سوپاپ کمپرسور پیستونی

در کمپرسور های رفت و برگشتی سوپاپ های ورودی و خروجی میزان ورود و خروج گاز را تنظیم می کنند. این کمپرسور ها برای مکش و تخلیه گاز در انتهای هر سیلندر خود به سوپاپ ها نیاز دارند.

سوپاپ

جنس سوپاپ کمپرسور پیستونی

سوپاپ های کمپرسور قطعات بسیار حساسی هستند و به تعمیرات و نگهداری ویژه ای نیاز دارند. سوپاپ ها در مقابل ذرات جامد یا قطرات مایع بسیار حساس هستند. در این شرایط ممکن است فنر ها و صفحات آنها آسیب ببینند.

عملکرد مناسب یک سوپاپ ایجاب می کند که یکنواخت و بدون درز در محل خود بنشیند. زمانی که سوپاپ بلند می شود ، در هر سیکل می تواند چندین بار به ننشیمنگاه خود اصابت کند. این عمل به لرزش سوپاپ موسوم است. و موجب شکستگی ناشی از خستگی صفحات و فنر های سوپاپ می گردد.

جنس سوپاپ ها از فولاد آلیاژی و ضد زنگ است. در مقابل حرارت و خوردگی مقاوم است. عملکرد مناسب سوپاپها تاثیر بسزایی در افزایش راندمان حجمی دارد.

ساختار سوپاپ

هر سوپاپ از تعدادی صفحه تشکیل می شود. باز و بسته شدن این سوپاپ ها توسط فشار گاز و فنر های موجود به طور خودکار انجام می پذیرد.

ساختار سوپاپ

سوپاپ ها ر مکان های مشخصی در انتهای سیلندر نصب می شوند. سوپاپ های ورودی و خروجی قابل تعویض نیستند چون اندازه و محل سوپاپ های ورودی و خروجی با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این پیچ های مربوط به بستن سوپاپ ها را نباید به سمت داخل سیلندر قرار داد. چون در صورت باز شدن آسیب جدی به سیلندر و کمپرسور می زند. رسوب و ته نشینی در محل سوپاپ ها گاهی باعث مسدودی یا شکستگی سوپاپ می شود. و می تواند موجب پرتاب سوپاپ ها و ایجاد سوراخ در محفظه سیلندر گردد.

رینگ کمپرسور پیستونی

رینگ ها قطعاتی حلقوی شکل هستند و معمولا از آنها برای جلوگیری از نشت گاز استفاده می شود.

انواع رینگ ها 

رینگ ها کاربرد های فراوان و قابلیت های بسیاری دارند. از رینگ هایی که برای تحمل فشار در محل های خاص استفاده می شود گرفته تا رینگ هایی که در قسمت های میانی پیستون نصب می شوند. از برخی رینگ ها نیز برای تثبیت پیستون رون سیلندر استفاده می شود، که در آنها از فیلم روغن برای روانکاری بین رینگ و سیلندر استفاده می کنیم. تغییرات دمایی ، انقباض و انبساط شدید در سیلندر و پیستون را در پی دارد. پس از شروع به کار کمپرسور با فازایش فشار، دمای سیلنر بیشتر می شود که می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی در کمپرسور شود. به کار گیری رینگ مناسب تا حدود زیادی می تواند این اثرات سوء را خنثی کند.

در کمپرسور های معمولی اهمیت آب بنی پیستون به اندازه آب بندی در پکینگ نیست. در حقیقت اگر رینگ های پیستون نشتی ناچیزی داشته و افت فشار در بیشتر از یک رینگ توزیع شود ، فرسودگی رینگ های پیستون کاهش می یابد. معمولا از رینگ های دارای شعاع برشی و رینگ های شیار مورب در کمپرسور های دو طرفه استفاده می کنیم. در شکل زیر نمونه ای از این رینگ ها را مشاهده می کنید:

رینگ کمپرسور پیستونی

در کمپرسور های یک طرفه آب بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولا در این نوع کمپرسور ها از رینگ های نوع آب بند اتصالات استفاده می شود. رینگ ها حتما نباید تک بخشی و یک تکه باشند. می تواند از دو یا چند بخش مجزا ساخته شوند. رینگ های چند بخشی با ضخامت زیاد فشار کمتری را نسبت به رینگ ای یک تکه به دیواره سیلندر وارد می کنند.

سیلندر

سیلندر استوانه ای توخالی است که پیستون، تعدادی از رینگ ها و سوپاپ ها در داخل آن قرار می گیرند. این قطعه در قسمت انتهایی میل لنگ قرار دارد و عمل تراکم در این قسمت انجام می گیرد. حرکت پیستون گاز را فشرده و متراکم می کند. میل پیستون در ابتدای سیلدر قرار دارد و اطراف آن توسط رینگ کاملا آب بندی می شود. سوپاپ ها نیز از دیگر قطعات موجود درون سیلندر ها هستند.

سطح داخلی سیلندر را از آستر خاصی می پوشانند که نسبت به فرسایش و خوردگی مقاومت بالایی دارد. این آستر قابل تعویض نیست و پس از فرسودگی آن باید کل سیندر را عوض کرد. بعضا فضای مابین این آستر و سیلنر به عنوان فضای دفع حرارت استفاده می شود.

سطح داخلی سیلندر ها باید بسیار دقیق ماشین کاری شوند و هیچگونه ناصافی و زائده ای نباید در سوح داخلی باشد. نکته دیگر قابلیت روانکاری سطوح داخلی سیلندر است که حتما باید مد نظر قرار بگیرد. زیرا روغن علاوه بر خاصیت روانکاری می تواند خاصیت خنک کنندگی هم داشته باشد.

رینگ پیستون

در شکل بالا انواع رینگ های پیستون را مشاهده می کنید.

*جهت بازید از پیج اینستاگرام م میتونین روی همین نوشته بزنین.

خنک کاری سیلندر های کمپرسور پیستونی

در مواردی که فشار ورودی بالا است و با تراکم نسبتا کمتری مواجه هستیم، افزایش درجه حرارت زیادی وجود نخواهد داشت. در نسبت های تراکم بالا، درجه حرارت خروجی افزایش زیای دارد و خنک کاری اهمیت بسیاری پیدا می کند.رجه حرارت خروجی تابع نسبت تراکم است و با رابطه زیر بیان می شود :

برای دماهای کمتر از 140 درجه فارنهایت خروجیف کمپرسور ها با پوشش خشک (ختای) کار می کنندو معمولا دارای تهویه هم هستند.در وضعیت هایی که درجه حرارتگاز خروجی بیشتر از 140 رجه فارنهایت و کمتر از 200 درجه است از خنک کاری با جابجایی طبیعی هوا استفاده می شود.

خنک کاری ترموسیفون عبارت است از پر کردن پوشش سیلنر ها توسط آب یا روغن سبک مناسب که حرارت سیلدر از طریق اب یا روغن به پوسته و از پوسته به بیرون انتقال پیدا می کند. در این حالت حرارت به صورت یکنواخت در سطح سیلندر توزیع می شود. در دماهای بالاتر از 200 درجه مایع خنک کننده گردش پیدا می کند.

نکته: توجه کنید که برای خنک کاری سیلندر ها از استفاده آب نمک خودداری کنید، چون تمیز کاری رسوب ایجاد شده بسیار مشکل است.

مایع خنک کننده معمولا به خاطر جلوگیری از یخ زدگی از 50 درصد گلیکول و 50 درصد اب تشکیل می شود، که این مخلوط گرمای ویژه کمتری نسبت به آب خواهد داشت.

روغن کاری سیلندر های کمپرسور پیستونی

روغنکاری سیلندر از بابت حل شدن روغن در گاز فشرده و از بین رفتن خاصیت روانکاری ، الوده شدن گاز با بخارات و ذرات روغن، خطر اشتعال و انفجار در درجه حرارت های بالا ، ترکیبات خورنده در قطعات و سایر خواص آنها محدودیت پیدا می کند.

روغن های مورد استفاده در سیلنر کمپرسور ها عموما می بایست خواص مطلوبی از قبیل خاصیت مرطوب کنندگی ، قطبی بودن ، مقاومت بالای فیلم روغن، ثبات شیمیایی، مقاومت در برابر سرباره شدن و… را داشته باشند. بین منظور روغن های نفتی نسبت به روغن های پارافینی از خواص بهتری برخوردارند.

گاز ها و هوای مرطوب ، اکسیژن، دی اکسید کربن ، کلر ، کلرید های اتیل و متیل ، بوتان ، پروپان ، دی اکسید گوگرد، کلرید هیدروژن و… گاز هایی هستند که توسط کمپرسور ها جابجا می شوند.به عنوان مثالف خطرات انفجار ایجاب می کند که از روغن ضد اشتعال در جابجایی گازهایی که احتمال انفجار در آنها وجود دارد ف استفاده کرد. حتی در شرایطی ممکن است سیلندر های بدون روغن کاری نیاز باشد.

در عمل جهت روغنکاری بدنه سیلندر ها ، از پمپ های جابجایی مثبت (معمولتا پلانچری) استفاده می شود که جریان کمی از روغن را به چند نقطه از بدنه سیلندر تزریق می کند.

به دلیل طولانی بودن مقاله و تعدد اجزای کمپرسور پیستونی، مطالب را به چند قسمت تقسیم کردیم.جهت دسترسی به سایر قسمت ها میتونین روی نوشته های زیر بزنین:

2 نظر برای "اجزای کمپرسور پیستونی (2)"ارسال شده.
  1. سمانه جودت گفت:

    استفاده کردم.عالی

    1. سپاسگزارم.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *