یک فرصت باور نکردنی برای استفاده از محصولات ما

راه اندازی کمپرسور اسکرو

  •  محرک کمپرسور اسکرو و تجهیزات جانبی آن را طبق دستورالعمل سازنده راه اندازی کنید.
  • فشار ورودی و خروجی کمپرسور را کنترل کنید.
  •  سطح روغن را در مخزن روغن کترل کنید.
  •  سیستم روغن روانکاری و روغن آب بندی را کنترل کنید که فشار مناسبی داشته باشد.
  • در کمپرسور ی با دور متغیر پس از راه اندازی ، چند دقیقه کمپرسور را با حداقل دور به کار اندازید . سپس نسبت به افزایش دور کمپرسور برای تامین فشار لازم اقدام کنید.

در صورتی که قصد خرید کمپرسور اسکرو را داشته باشید. روی همین متن بزنید تا شما را به راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو هدایت کنیم.

عملیات پس از راه اندازی کمپرسور اسکرو

موارد زیر را کنترل کرده و مطمئن شوید که در محدوده کاری قابل قبول قرار دارند:

  • سیستم روغنکاری و مقدار روغن موجود در مخازن ، فیلتر های روغن ، جدا کننده ها ، آب بند های مکانیکی ، سیستم های جمع وری میعانات ، گیج های فشار ، شیر های کنترلی ، سیستم ای اضطراری توقف کمپرسور در صورت افزایش بیش از حد دما یا فشار خروجی.
  • کنترل دور ای و انجام آزماشات متناوب را در دستور کار خودقرار دهید تا از صحت کارکرد قسمت های مختلف اطمینان حاصل کنید.این قسمت ها می تواند شامل جدا کننده ها ، فیلتر های روغن ، گیجها و قسمت های دیگر باشد.
  • سیستم توقف خودکار کمپرسور را کنترل کنید تا در صورت بروز هر گونه تغییرات غیر منتظره به درستی عمل کند.

  • نحوه از سرویس خارج کردن کمپرسور:


  • ابتدا محرک کمپرسور را متوقف کنید. علت کار کردن سیستم های دیگر از جمله روغنکاری این است که روغن کماکان باید خنک کاری و روانکاری قسمت های مختلف را انجام دهد.
  • شیر های ورودی کمپرسور را ببندید ، سپس شیر خروجی کمپرسور را نیز ببندید.
  • شیر های خروجی میعانات را باز کرده و هر گونه میعانات و گاز های اضافی را خارج کنید.
  • پس از توقف کامل کمپرسور و اطمینان از اینکه کاملا سرد و خنک شدن آن ، سیستم خنک کاری را هم متوقف کنید.
  • زمان توقف کمپرسور و سیستم خنک کاری ، زمان خنک شدن و دیگر پارامتر های مهم را ثبت کنید.علت ثبت این پارامتر ها استفاده های بعدی آن ها در زمان تعمیرات است.

*برای آشنایی با ساختار کمپرسور های اسکرو ، کافیست روی همین جمله بزنید تا شما را به مقاله ای در این زمینه هدایت کنیم*

روش متوقف کردن کمپرسور

  • ابتدا محرک کمپرسور را متوقف کنید. علت کار کردن سیستم های دیگر از جمله روغنکاری این است که روغن کماکان باید خنک کاری و روانکاری قسمت های مختلف را انجام دهد.
  • شیر های ورودی کمپرسور را ببندید ، سپس شیر خروجی کمپرسور را نیز ببندید.
  • شیر های خروجی میعانات را باز کرده و هر گونه میعانات و گاز های اضافی را خارج کنید.
  • پس از توقف کامل کمپرسور و اطمینان از کاملا سرد و خنک شدن آن ،سیستم خنک کاری را هم متوقف کنید.
  • زمان توقف کمپرسور و سیستم خنک کاری ، زمان خنک شدن و دیگر پارامتر های مهم را ثبت کنید.علت ثبت این پارامتر ها استفاده های بعدی آن ها در زمان تعمیرات است.

اقدامات قبل از تعمیرات کمپرسور اسکرو

در صورت نقص در عملکرد کمپرسور اسکرو ، کمپرسور باید از سرویس خارج شده و تعمیر شود.اقداماتی که باید قبل از تعمیرات باید انجام شود عبارتند از :

  • پس از تعمیر روی قسمت های روغنکاری یا سیستم خنک کننده لازم است قطرات مایع را کاملا تخلیه کنید و سپس کمپرسور را در اختیار واحد تعمیرات قرار دهید.
  • قبل از خاموش کردن کمپرسور ، تغییرات یا آخرین اطلاعاتی که سبب لزوم کار تعمیراتی می شوند باید ثبت شوند.

مثلا اگر کمپرسور اسکرو دچار لرزش می شود حدود لرزش و جهت و راستای آن  را باید یادداشت کنید یا در صورتی که فشار جریانی از سیال از حد مجاز خارج می شود باید حدود آخرین فشار ثبت را ثبت کنید.

  • در برخی از کمپرسور ها به علت بزرگ و حجیم بودن انتقال حرارت در تمامی قسمت های شفت آنها به طور یکنواخت انجام نمی شود.پس از خارج شدن از سرویس برای اینکه شفت تحت ثاثیر نیروی وزن خود خمش پیدا نکند ، هر چند دقیقه یکبار تا زمانی که کاملا سرد شود باید چرخش دهید.پس از سرد شدن می توان کمپرسور را متوقف کرد.
  • مسیر های ورودی و خروجی را کاملا باید ببندید و توسط ابزار هایی شبیه دیسک ، خط لوله به طور کامل مسدود کنید.
  • در صورتی که گاز فرایندی در کمپرسور اسکرو هوا باشد پس از خارج کردن کمپرسور از سرویس ، عملیات پرچ نیاز نیست.اما اگر گاز فرایندی گازی غیر از هوا باشد ، کمپرسور اسکرو پس از خارج شدن از سرویس باید توسط گاز نیتروژن تحت عملیات پرچ قرار گیرد.
  • هنگامی که کمپرسور در اختیار واد تعمیرات قرار می گیرد نباید هیچ نوع انرژی الکتریکی روی سیستم برقرار باشد.
  • سیستمهای ورودی و خروجی بخش خنک سازی کمپرسور قطع می شود.
  • در سیستمهای روغنکاری ، پمپ های برقی از سرویس خارج می شوند.
  • در صورتی که محرک توربین بخار است ، شیر ورودی توربین باید را ببندید.
  • شیر های تخلیه میعانات کمپرسور بایستی باز شوند.
    پس از تخلیه فشار ، سرد شدن و پرچ کردن و نیز بستن شیر ورودی بخار توربین ، دستگاه اماده تحویل به تعمیرات می باشد.

نحوه تحویل گرفتن کمپرسور اسکرو بعد از تعمیر

پس از انجام تعمیرات روی کمپرسور لازم است یک سری موارد توسط کاربر انجام شود. این موارد عبارتند از :

بررسی ظاهری

  • شکل ظاهری کمپرسور را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه قطعات در جای خود محکم باشند.
  • حصول اطمینان از بسته بودن پیچ ها و اتصالات کمپرسور اسکرو.
  • بررسی قسمت های مختلف از لحاظ نشتی و در صورت نیاز رفع آن.
  • در صورتی که محرک موتور الکتریکی باشد باید از اتصال صحیح برق اطمینان حاصل کرد.
  • باید بررسی شود که هیچ یک از تجهیزات باز نباشد.
  • بررسی کالیبره بودن شیر کنترلی در ورودی یا خروجی.
  • کمپرسور  را چه برای فشردن هوا و چه گازهای دیگر، پس از تعمیرات، توسط گاز نیتروژن پرچ کنید . در صورتیکه میزان گاز های خروجی به حد مجاز رسید کمپرسور  را راه اندازی کنید.

تحویل دادن و گرفتن با حضور واحد تعمیرات

  • کلیه تجهیزات را بعد از کنترل کردن ، تحویل واحد بهره برداری دهید و با حضور گروه تعمیرات، کمپرسور را مجددا راه اندازی کنید.
  • در حال بهره برداری از کمپرسور اسکرو ، نقص هایی را که هنگام تحویل به بخش تعمیرات ثبت کرده بودید و برای رفع آنها کمپرسور را در اختیار این واحد قرار دادید بررسی کنید ،تا نسبت به رفع آنها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر بررسی هایی که پس از تحویل گرفتن کمپرسور انجام می دهید ،نشان می دهد که نواقص همچنان وجود دارند ،مجددا کمپرسور را از سرویس خارج کنید. و دوباره در اختیار واحد تعمیرات قرار دهید.

بررسی های متفرقه

  • برای اطمینان از اینکه افت فشار در فیلتر های موجود در شبکه بیش از ح مجاز نباشد ، تمامی فیلتر ها را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا سطح روغن در مخزن آن در یک حد ایمن و مناسب است یا خیر.
  • سیستم روغنکاری و سیستم کنترلی را هنگام تحویل گرفتن ازبخش تعمیرات، آزمایش کنید.
  • فشار و دمای روغن روانکاری و آب بند ، فشار و دمای فرایند و نیز میزان ارتعاشات برای تشخیص اینکه آیا فرایند در حالت عادی است یا نه نیز باید کنترل شوند.
  • گیربکس ، محرک (الکتروموتور یا توربین) و دیگر تجهیزات گردان را در کمپرسور بررسی کنید.چرخش آنها باید خوب و درست باشد.علاوه بر این بررسی کنید که صدای غیر عادی در هنگام راه اندازی کمپرسور به گوش نرسد.
  • اختلاف فشار ر راستی فیلتر گاز ، خنک کننده های درونی ، خنک کننده های بعد از مراحل کمپرسور و جداکننده های بین مراحل کمپرسور باید بررسی شود تا اختلاف فشار بیش از حد مجاز نباشد.
    • بایستی سطح مایع در مخزن جمع آوری میعانات و روغن یاتاقانها ،از طریق نشانگر شیشه ای کنار مخزن بررسی شود، تا از میزان متعارف دچار انحراف نشود.
  • کلیه عوامل مربوط به سیستم آب بندی بایستی برقرار شوند.سیستم آب بندی باید کارایی مناسبی داشته باشد.(توجه : در این مورد، چه در مورد آب بندی روغنی و چه در مورد آب بندی با گاز خشک، باید دقیقا طبق توصیه طراح دستگاه ، آزمایش های موردنظر را انجام دهید و سیستم آب بندی را فعال کنید.).
  • در صورت نیاز ( به خصوص برای گاز های خطرناک مثل اکسیژن و هیدروژن)دستگاه یا سیستم مجددا PURGE شود.

چک کردن نهایی

  • و در نهایت بایستی کلیه پارامتر های مربوط به سیستم روغن ( دما ، فشار ، اختلاف فشار و…) و سیستم آب بندی و…در وضعیت مناسب باشند و نیز نشتی از هیچ جای دستگاه مشاهده نشود و روتور آزادانه بچرخد.

*برای بازدید از پیج اینستاگرام ما کافی است روی همین متن بزنید*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *